واقعیت مجازی از کجا شروع شد؟
کاربردهای این تکنولوژی بهمراتب خارقالعادهتر از چیزی است که میتوانید تصور کنید. نخستین ایده خلق این تکنولوژی برخلاف چیزی که فکر میکنید برای امسال و سال گذشته نیست. بلکه در سال ۱۹۶۲ میلادی فیلمبرداری به نام مورتون هیلیگ دستگاهی را به نام Sensorama اختراع کرد که در آن علاوه بر پخش فیلم، صدا و لرزش، بیننده حتی بوی متناسب با تصویر در حال پخش را نیز احساس میکرد. البته این دستگاه بسیار بزرگ بوده و هیچگاه تولید انبوه نشد. اما نخستین استفاده کاربردی از تکنولوژی واقعیت افزوده را میتوان در هواپیماهای جنگی مشاهده کرد. در جتهای جنگی به دلیل بالا بودن سرعت جنگنده و همچنین حساس بودن موقعیت در هنگام درگیری با جنگندههای دشمن، خلبانها باید در کمترین زمان ممکن تصمیم گرفته و عکسالعمل مناسب را از خود نشان دهند. به همین دلیل نمیشود مدام درجهها و ارتفاعسنجهای قرار گرفته در کاکپیت را چک کنند. به همین منظور صفحهای شیشهای در راستان دید خلبانها قرار گرفت که بسیاری از اطلاعات پروازی بر روی آن به نمایش در میآمدند.
چیزی نگذشت که شرکتهای خودروسازی تصمیم گرفتند از این تکنولوژی در خودروهای شهری نیز استفاده کنند. نخستین شرکتی که به استفاده از این تکنولوژی روی آورد یکی از مطرحترین خودروسازان آلمانی یعنی بیامدبلیو بود. این تکنولوژی شرکت بیامدبلیو که Head Up Display نام دارد در ابتدا سر و صدای بسیاری به پا کرد. در این تکنولوژی نوری به قسمتی از شیشه جلو که رو به روی راننده قرار دارد تابیده شده و بازتاب آن نور به چشم راننده میرسد. اطلاعات مختلفی نظیر محدودیت سرعت، سبقت ممنوع، علائم راهنمایی و رانندگی، قابلیت کنترل پیامها و هشدارهای سیستم کمکی راننده نمایش داده میشوند. این تکنولوژی به گونهای طراحی شده است که بدون پرت کردن حواس راننده اطلاعات مورد نیاز را در اختیار او قرار دهد. پروژکتور به گونهای طراحی شده که اطلاعات را در فاصله ۲ تا ۳ متری چشمان راننده به نمایش در بیاورد. این نوع طراحی باعث میشود راننده بههیچعنوان از مسیر و موانع موجود در آن غافل نشود.
واقعیت مجازی در دنیای کنونی چه جایگاهی دارد؟
از دیگر پیشتازان این باید به مرورگر Junaio اشارهکنیم. مرورگری که در آلمان و برای راهنمای توریستها طراحی شد. کافی است مرورگر را باز کرده و دوربین گوشی را به سمت سازههای باستانی شهر بگیرید. بدین ترتیب تمامی اطلاعات و تاریخچه مربوط به آن اثر باستانی در تلفن همراه یا تبلت شما به نمایش در خواهد آمد. از آن بهتر امکان نمایش این اطلاعات به دهها زبان زنده دنیا است. بدین ترتیب دیگر نیازی نیست به هنگام سفر نگران اجاره راهنمای تور و یا صرف هزینه اضافی باشید. این نوآوری Junaio باعث شد تا ایدهای جذابتر به ذهن فعالان این حوزه برسد. در شهرهای بزرگ برخی از هتلها نیز به این تکنولوژی روی آوردند. کافی است دوربین گوشی خود را به سمت ساختمان هتل بگیرید. اتاقهای خالی با تمامی اطلاعات نظیر تعداد تختها، امکانات، چیدمان داخلی، منظره دید در اختیار شما قرار خواهد گرفت. تصور کنید در شهری نظیر اصفهان که هر یک از بناها بیشینه تاریخی چشمگیری دارند این آثار به چه راحتی میتوانند به توریستهای خارجی معرفی شوند. دیگر نیازی نیست نگران وجود مترجم بود و راهاندازی این تکنولوژی میتواند به جذب هرچه بیشتر و بهتر توریست و البته معرفی میراث بیبدیل شرکت به دنیا کمک کند.
واقعیت مجازی به کجا خواهد رفت؟
یکی از زمینههایی که واقعیت مجازی در آن بسیار پتانسیل بالایی دارد آموزش در مدارس و دانشگاهها است. میتوان کتابهای درسی را بهگونهای طراحی کرد که از این تکنولوژی پشتیبانی کنند و دانش آموزان فرآیند یادگیری و آموزش را هرچه راحتتر و سریعتر کسب کنند. تصور کنید در درسی همانند تاریخ میتوان ویدئوهای آموزشی بسیاری از اتفاقهای مهم را در داخل کتاب گنجاند؛ و یا در درسی همانند علوم نحوه ساخت یک وسیله و یا پیادهسازی یک آزمایش به وسیله ویدیو مرحله به مرحله به دانش آموزش نشان داده میشود.
راهنمای نصب، تعویض یک قطعه و یا تعمیر وسایل از دیگر زمینههای پرکاربرد برای تکنولوژی واقعیت افزوده است. یکی از شرکتهای پیشگام استفاده از این تکنولوژی شرکت میتسوبیشی است. این شرکت قبل از خرید و نصب پنل کولرهای گازی، تصویر آن را از طربق این تکنولوژی در اختیار مشتریان خود قرار میدهد. کافی است دوربین گوشی و یا تبلت خود را به سمت قسمتی که علاقه داری کولر گازی در آن قسمت نصب شود بگیرید. با نمایش ابعاد واقعی پنل کولر گازی میتوانید در برنامه واقعیت افزوده این شرکت بهراحتی مناسب بودن یا نبودن آن برای محیط اتاق خود را ارزیابی کنید. پس از خرید برای نصب و راهاندازی کمپرسور و یا تعویض قطعه نیز این برنامه به کمک شما خواهد آمد. این برنامه مرحله به مرحله فرآیند را به شما نشان داده و دیگر نیازی نیست از تکنسین کمک گرفته و هزینه بیشتری را متحمل شوید. از دیگر نمونه های مشابه می توان به استفاده از این تکنولوژی برای مشاهده ابعاد واقعی محصول در مکان مورد نظر اشاره کرد. برای مثال سامسونگ برنامه ای را به نام AR Simulator طراحی کرد که با استفاده از آن میتوان ابعاد واقعی تلویزیون را در محیط منزل مشاهده کرد.
واقعیت افزوده در صنعت طراحی توانسته به طراحان داخلی نیز کمک شایانی کند. طراحان میتوانند تمامی ایدههای خود را در محیط مجازی این برنامه پیادهسازی کرده و نتیجه کار را بهصورت زنده مشاهده کنند. بهراحتی رنگ دکوراسیون را با یک اشاره تغییر داده و سازگاری آن با محیط را ارزیابی کنند. به علاوه مشتریان نیز میتوانند بهتر و سریعتر به سلیقه مدنظر خود دست پیدا کنند و هزینه تمام شده پروژه را به صورت زنده مشاهده کنند. بدین ترتیب درصد اشتباهات و تطابق کار اجرایی با سلیقه و بودجه مشتری به صفر خواهد رسید.
بامشاد بار...
ما را در سایت بامشاد بار دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان bamshad بازدید : 222 تاريخ : شنبه 16 مرداد 1395 ساعت: 15:06